A belső kommunikáció csapdája: Miért nem értjük meg egymást – és mit tehetünk végre ellene?

Ugyanazokat a szavakat használjuk – mégsem ugyanazt értjük alatta. Egy jól megfogalmazott e-mailre passzív-agresszív válasz érkezik. Egy segítő szándék kritikának tűnik. Egy brainstorming ülés elakad, mert két kolléga teljesen más tempóban gondolkodik. Ismerős? Ez nem „emberi hiba”. Ez működésbeli különbség. És a legtöbb szervezetben nem ismerik fel, hogy ez a láthatatlan különbség mennyi időt, energiát és bizalmat emészt fel nap mint nap.

A „puha” készségek kemény következményei

Harvard Business Review egyik friss kutatása szerint a vezetők 89%-a gondolja úgy, hogy az együttműködési zavarok hátráltatják a csapatok eredményességét. A szervezetek többsége mégis továbbra is főként KPI-okban gondolkodik – miközben a valódi teljesítményt gyakran az érzelmi és viselkedési illeszkedés dönti el.

Eközben a Gallup azt találta, hogy a munkavállalók közel 70%-a szerint a félreértések fő oka a különböző kommunikációs stílus – amit viszont a vezetők többsége nem ismer fel időben.

Egy magyar példa: mi történik, ha tudatosan kezeljük a különbségeket?

Egy hazai technológiai startup – több mint 100 fős, gyorsan növekvő csapattal – néhány hónapja egy új típusú fejlesztési programot indított el. Nem tréningként kommunikálták, hanem mint egyfajta „közös működési térkép”, amely nem címkéz, hanem értelmez.

A program alapját egy olyan platform képezte, amely:

  • az egyéni viselkedési mintákat könnyen érthető nyelvre fordítja le
  • interaktívan segít megérteni a kollégák működését
  • és folyamatosan jelen van, nem csak egy egyszeri workshopként

Az eredmények 6 hónap alatt:

  • 23%-kal nőtt az önkéntes együttműködés különböző részlegek között
  • 18%-kal csökkentek a belső konfliktusok
  •  A HR szerint az új belépők átlagosan 30%-kal gyorsabban integrálódtak

A kulcs? Egy rendszer, amely értelmezhetővé teszi a különbségeket – és rámutat: nem az a kérdés, ki milyen, hanem hogy hogyan működünk együtt.

Emeld új szintre a belső kommunikációt!

A félreértések és kommunikációs csapdák nemcsak konfliktusokat, hanem üzleti veszteséget is okoznak. Ismerd meg a Catalyst platformot, amely segít a csapatoknak tisztábban kommunikálni, tudatosítani a vakfoltokat és erősebb együttműködést kialakítani.

Mi is ez pontosan? Everything DiSC® Catalyst™ – egy működési térkép a csapatodhoz

Bár nem hangos marketinggel tört be a piacra, az Everything DiSC Catalyst egyre több nemzetközi és hazai szervezetnél láthatatlan erőként van jelenEz nem csak egy profilozó eszköz. Ez egy digitális platform, amely:

  • Segít megérteni saját viselkedési stílusunkat

A DiSC modell 4 fő dimenzió (Dominance, Influence, Steadiness, Conscientiousness) mentén mutatja meg, hogyan kommunikálunk, döntünk, és reagálunk stresszhelyzetben.

  • Lehetővé teszi a kollégák működésének összehasonlítását

Nem címkéz – hanem összehasonlít. Megmutatja, hogy „A” és „B” kolléga hol lehetnek vakfoltok egymás számára, és hogyan lehet ezeket áthidalni. Interaktívan. Vizualizálva. Életszerű példákkal.

  • Fejlesztési javaslatokat is ad

Nem áll meg a diagnózisnál. A Catalyst platform példákat, helyzetgyakorlatokat és kommunikációs javaslatokat kínál – testre szabva, szerepkörre szabva, kapcsolatra szabva.

  • Valóban használják a mindennapokban

A résztvevők visszajelzése szerint a legnagyobb érték az, hogy ez nem egy polcra tett kinyomtatott anyag. A platform bármikor elővehető: új projektindításnál, onboardingnál, visszajelzésnél megbeszélés előtt – vagy csak egy nehezebb egyeztetésre való felkészüléshez.

Miért van erre szükség – most?

A COVID utáni világban, a hibrid munkavégzés korában az együttműködés új szintre került. Nincs már „folyosói információcsere”. A gesztusok, a hanghordozás, a testbeszéd mind „tompítva” jelennek meg Teams-meetingeken. A félreértések száma megnőtt – de a kezelésük eszköztára nem fejlődött.

Egyre több HR vezető ismeri fel, hogy a klasszikus soft skill tréningek túl általánosak. Szükség van testreszabott, könnyen beépíthető, viselkedésalapú megközelítésre.

A vezetők legnagyobb dilemmája: Hogyan kommunikáljak 4 különböző típusú emberrel egyszerre?

Nem várhatjuk el egy középvezetőtől, hogy pszichológus legyen. De megtaníthatjuk neki, hogyan figyeljen a különbségekre:

  • Melyik kolléga vágyik strukturált útmutatásra?
  • Ki igényli a visszajelzést – és ki szorong tőle?
  • Ki old meg mindent gyorsan, és ki az, aki előbb tervez?
  • Ki ragaszkodik a határidőhöz – és ki a kapcsolathoz?

Egy ilyen működési „térkép” birtokában a vezető nemcsak jobban kommunikál – hanem gyorsabban fejleszt, hatékonyabban delegál, kevesebb konfliktust kezel. A HR pedig kézzelfogható eredményeket lát: gyorsabb onboarding, kisebb fluktuáció, magasabb elköteleződés.

Esettanulmány #2 – amikor egy globális SSC új szintre emelte a visszajelzési kultúrát

Egy kelet-európai shared service center – 500+ fő, 4 országban – bevezette a Catalyst platformot középvezetői szinten. A cél: növelni a visszajelzések hatékonyságát.

3 hónappal a program után:

  • Az éves „employee voice” felmérésen 35%-kal javult a vezetői hozzáférhetőség pontszám
  • A vezetők 78%-a aktívan használta a platformot a 1:1 beszélgetések előtt
  • Több mint 300 munkatárs jelezte, hogy érti, miért kapott úgy visszajelzést, ahogy

A platform nem „HR projekt” lett, hanem vezetői munkaeszköz.

Fektess be a megértésbe – mert a bizalomra épül a teljesítmény.

A Catalyst nem egyszeri tréning, hanem egy folyamatos támogatást nyújtó rendszer, amely segíti a vezetőket és a csapatokat abban, hogy a mindennapokban is hatékonyabban kapcsolódjanak egymáshoz.

Záró gondolat – Az együttműködés nem adottság. Tanulható.

A jövő szervezetei nem attól lesznek sikeresek, hogy a legjobb embereket toborozzák – hanem attól, hogy ezek az emberek képesek együttműködni. És ez nem megy automatikusan.

Ahogy a munkavégzés egyre összetettebb, úgy az együttműködés is rendszerszintű támogatást igényel. Az Everything DiSC Catalyst ehhez kínál egyértelmű, gyakorlatias és rugalmas megoldást.

Nem varázspálca. Nem instant motiváció. Hanem egy tudatos, mérhető és skálázható út ahhoz, hogy a különbözőségeinkből versenyelőnyt kovácsoljunk.

És végül: 3 kérdés, amit érdemes feltenned magadnak

  1. Hány félreértés történik nálatok naponta – aminek nincs is nyoma?
  2. Hányszor értelmez egy visszajelzést két ember teljesen máshogy?
  3. Mi történne, ha nem csak „jó szakembereitek”, hanem összehangolt csapatotok lenne?

A válaszok ott kezdődnek, ahol a működés megértése elkezdődik.

(Visited 8 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük